Wednesday 7 November 2012

Masak Lomak Cili Padi Orang Nogori Sombilan




Bicara:
"Masakan ni adalah masakan turun temurun keluarga nogori den. Tak kisahlah kalau orang Jelebu ke, ke Kuala Pilah ke, Renbau ke ....wajib tahu resepi ni... Selalu guna ayam , daging atau ikan sebagai bahan utamanya. kalau masak ayam mesti dipadankan dengan ubi kentang, kalau ikan (kembong atau tenggiri)  gengnya mesti tomato atau daun asam gelugor (dihiris halus) atau buah mangga muda.Arggh ... dah meleleh air liur ni...jom tenguk resepinya"
 
Resepinya:
 
Masak Lomak Cili Api(Ayam)
1 ekor ayam (potong sederhana), dibasuh dan ditoskan hingga kering airnya. 1 biji kelapa parut(Dapatkan 2 cawan pekat santan dan 3 cawan santan cair). Masukkan ayam dalam periuk dan gaul dengan 20-25 biji cili padi yang telah dikisar lumat dengan 3 cm kunyit serta garam. Panaskan di atas api dan gaul ayam tadi sehingga agak kering ayam. Kemudian masukkan 3 cawan santan cair, tiga batang serai dititik, garam secukup rasa dan 2 biji ubi kentang (dibelah 4 setiap satu) ke dalam periuk tadi. Apabila kentang sudah lembut, masukkan santan pekat tadi.Sentiasa kacau supaya kuah tidak berketul-ketul.
 
 
Catatan:
 
Ini rupanya  daun asam gelugor.Ia menggantikan asam keping dalam masakan lomak cili padi.Sesuai masak dengan daging , ikan atau telor asin.

No comments:

Post a Comment