Thursday 8 November 2012

Makanan untuk Otak

Otak merupakan organ utama yang mengendalikan semua fungsi tubuh Anda.. Oleh karena itu agar tetap sihat maka otak harus diberi makanan yang sihat pula.

Selain daripada sayuran  bayam atau makanan yang kaya asam lemak omega 3, terdapat juga makanan lain yang  mendorong kemampuan otak sekaligus melindunginya dari berbagai penyakit?

1. Bawang - Didapati terdapat enzim antioksidan seperti catalase dan glutathione peroxidase yang mampu menghalang pembentukan radikal bebas yang merosak pelindung otak jika berlaku serangan strok.

2. Telur
Kolin yang terdapat dalam telur , ayam dan kacang merah besar dapat  melindungi otak seiring dengan pertambahan usia orang yang memakannya. Kolin juga dapat membantu kesihatan memori dan otak.

3. Kopi
Menurut penyelidikan  dari University of South Florida, AS, kopi berkafein dapat membantu melindungi otak Anda dari penyakit Alzheimer.

4. Anggur
Berdasarkan penyelidikanpada  tahun 2011 yang dilaporkan dalam Journal of Alzheimer's Disease, kandungan dalam biji anggur dapat membantu melawan penyakit Alzheimer. Kajian menunjukkann bahwa ekstrak biji anggur merah secara signifikan mampu mengurangi kadar protein .

No comments:

Post a Comment