Tuesday 9 April 2013

Jangan ambil terlalu banyak garam...



 Anda telah diberitahu untuk mengelakkan garam kerana ia mengandungi natrium. Memakan terlalu banyak natrium boleh menyumbang kepada tekanan darah tinggi, yang merupakan satu faktor risiko penyakit kardiovaskular, dan ia boleh membawa kepada pengekalan cecair dan kembung. Mengurangkan jumlah sodium dalam diet anda boleh membantu untuk memastikan tekanan darah anda pada tahap yang sihat.
 

 
Satu sudu teh garam mempunyai kira-kira 2,300 miligram natrium. Hanya satu suku sudu teh mempunyai miligram 580 dan sedikit garam sekitar 150 miligram.
Manakala garam merupakan sumber utama natrium, banyak makanan yang diproses yang terlalu tinggi dalam natrium. Makanan dalam tin, makanan, beku sembuh daging dan banyak makanan lain yang diproses mengandungi jumlah sodium yang keterlaluan.

Menurut garis panduan pemakanan bagi rakyat Amerika, 2010, terdapat golongan-golongan  orang harus boleh mengehadkan pengambilan natrium mereka untuk kurang daripada 1,500 miligram (mg) sehari:
 

 
  • pengidap kencing manis
  • tekanan darah tinggi
  • penyakit buah pinggang
  • berusia lebih 50 tahun
  
Tetapi garam datang daripada garam galian, adalah bersih dan sering mempunyai iodin--satu campuran yang menjangkiti penyakit kekurangan iodin yang lebih biasa di awal abad ke-20. Garam laut bertapis diperbuat daripada air lautan dan mengandungi sejumlah harga mineral tambahan yang menambah rasa (dan kadang-kadang warna) kepada garam ini. Sesetengah orang mendakwa bahawa garam bertapis laut adalah baik untuk kesihatan anda.

Antara garam laut yang boleh didapati di supermarket: Celtic Sea Salt
 
 

No comments:

Post a Comment